Filosofie si jurnalism an I


Test Autoevaluare: Discurs si argumentare - Sem 1 - 2009-2010 (2005)

1 ) (123 - MULTI SELECT) ( ai ales : )
  Argumentum ad verecundiam este o forma de sofism, aplicabila in mai multe variante, care
apare in situatia cand se incearca:
  • a. Discreditarea unui argument prin referire la persoane sau competentele celui care argumenteaza;
  • b. Invocarea unei autoritati sau expert in vederea intemeierii sau respingerii unei * asertiuni;
  • c. Incercarea de a impune cuiva o idee sau renuntarea la o idee proprie folosind amenintarea fatisa sau aluziva.
2 ) (10 - MULTI SELECT) (b ai ales : )
  Fie urmatorul text: „(1)N-are rost sa-l mai asteptam. (2)Daca nu a sosit pana acum, nu are
nici o sansa sa mai vina”.
Alegeti varianta corecta. In acest text nu figureaza nici un indicator argumentativ, de aceea
cele doua enunturi sunt:
  • a. Doar alaturate, nici un enunt nu este oferit drept ratiune pentru acceptarea sau respingerea celuilalt;
  • b. Corelate, enuntul (2) este oferit ca temei pentru acceptarea enuntului (1);
3 ) (39 - MULTI SELECT) (b ai ales : )
  Fie urmatoarea situatie discursiva de tip argumentativ: „(1)Daca vei accepta sa candidezi,
nu vei fi ales. (2)Dar ai acceptat sa candidezi. Asadar, (3)nu vei fi ales”.
Alegeti varianta corecta. Conform diagramelor Beardsley-Thomas, concluzia, adica
propozitia (3), este sustinuta de:
  • a. Doua argumente convergente, fiecare premisa ca motiv separat;
  • b. Un argument cu doua premise cuplate (legate);
  • c. Doua argumente legate in serie, unul si cu rol de concluzie intermediara.
4 ) (71 - MULTI SELECT) (b ai ales : )
  Fie urmatoarea secventa discursiva care reprezinta deschiderea expunerii lui Karl Popper despre epistemologia fara subiect cunoscut, la un Congres international de metodologie logica si filosofia stiintei:”Permiteti-mi sa incep cu o marturisire. Desi sunt un filosof foarte multumit, nu am, dupa o viata de prelegeri, nici o iluzie asupra a ceea ce pot sa transmit intr-o expunere. Din aceasta cauza, nu voi incerca in aceasta prelegere sa va conving. Dimpotriva, voi incerca sa va provoc si, daca este posibil, sa va irit.”
Alegeti varianta corecta. Teza sustinuta de catre K. Popper (propozitia subliniata) este de tip:
  • a. Pro, adica produce temeiuri in favoarea acceptarii opiniei in discutie;
  • b. Polemic, adica urmareste explicit sau implicit rasturnarea unei opinii.
5 ) (41 - MULTI SELECT) (c ai ales : )
  Fie urmatoarea situatie discursiva de tip argumentativ: „(1)Notitele mele trebuie sa fie in
amfiteatru, deoarece (2)le-am avut cu mine cand am tinut prelegerea acum cateva minute si
(3)nu le mai aveam cand am iesit din sala”.
Alegeti varianta corecta. Conform diagramelor Beardsley-Thomas, concluzia, adica
propozitia (3), este sustinuta de:
  • a. Doua argumente convergente, fiecare premisa ca motiv separat;
  • b. Doua argumente legate in serie, unul si cu rol de concluzie intermediara;
  • c. Un argument cu doua premise cuplate (legate).
6 ) (5 - MULTI SELECT) (a ai ales : )
  Se dau sapte enunturi: (1)Maestrul Corneliu Baba, pictor roman, Membru corespondent alAcademiei si Profesor universitar la Bucuresti, a implinit 90 de ani. (2)Elev al lui N.Tonitza. (3)Compozitii si portrete de o expresivitate grava, profund umane si puternic caracterizante. (4)Foloseste clarobscurul si o cromatica sobra. (5)Membru al unor academii
de arta straine. (6)Artist al poporului. (7)Premiul de stat”.
Alegeti varianta corecta. Cele sapte enunturi de mai sus sunt:
  • a. . Independente, cu rolul de a informa;
  • b. Derivabile unele din altele, unele servind drept suport rational pentru altul.
7 ) (36 - MULTI SELECT) (c ai ales : )
  Fie urmatoarea situatie discursiva de tip argumentativ: „(1)Culmile muntoase pustii
reprezinta locuri bune pentru a privi stelele. (2)Fiind inalte, sunt mai aproape de stele.
(3)Fiind uscate, sunt relativ ferite de opacitatea provocata adeseori de nori”.
Alegeti varianta corecta. Conform diagramelor Beardsley-Thomas, structura argumentatiei
este:
  • a. Simpla;
  • b. Legata (cuplata);
  • c. Convergenta.
8 ) (26 - MULTI SELECT) (c ai ales : )
  Fie urmatorul decupaj dintr-un dialog despre bacsisuri, iar unul dintre interlocutori
argumenteaza astfel: „(1)Cred ca acordarea de bacsisuri este o practica gresita. Pe de o
parte, (2)face persoana care primeste bacsisul sa se simta jignita. Pe de alta parte, (3)duce
la dezvoltarea unei piete negre a economiei”.
Alegeti varianta corecta. Conform diagramelor Beardsley-Thomas, structura argumentativa
  • a. textului este:
  • b. legata (cuplata);
  • c. convergenta.
9 ) (74 - MULTI SELECT) (c ai ales : )
  Fie secventa discursiva: „Daca am terminat de invatat pentru examen si sunt obosit, atunci
ma plimb sau ascult muzica. Am terminat de invatat pentru examen si sunt obosit, deci ma
plimb sau ascult muzica”.
Alegeti varianta corecta. Sub aspectul tehnicii de argumentare, secventa discursiva
relationeaza enunturile pentru sustinerea tezei in forma de rationare:
  • a. Dilema constructiva simpla;
  • b. Dilema constructiva complexa;
  • c. Modus ponendo-ponens;
  • d. Modus tollendo-ponens.
10 ) (27 - MULTI SELECT) (c ai ales : )
  Fie urmatorul decupaj dintr-un dialog despre bacsisuri, iar unul dintre interlocutori
argumenteaza astfel: „(1)Sunt de parere ca acordarea de bacsisuri este buna pentru o
economie sanatoasa, pentru ca (2)rasplateste initiativa, si (3)orice rasplateste initiativa este
bun pentru o economie sanatoasa”.
Alegeti varianta corecta. Conform diagramelor Beardsley-Thomas, structura argumentativa
  • a. textului este:
  • b. legata (cuplata);
  • c. convergenta.
11 ) (119 - MULTI SELECT) ( ai ales : )
  ”Echivocatia” este o forma de sofism care apare in situatia cand:
  • a. Un termen sau expresie, cu cel putin doua sensuri, multiplica modul de intelegere
  • b. Acelasi termen sau expresie este folosit in cel putin doua sensuri diferite intr-un * argument;
  • c. Un termen sau expresie este considerat ca referindu-se simultan la cel putin doua lucruri diferite;
  • d. Ordinea termenilor sau expresiilor permite cel putin doua interpretari diferite.
12 ) (140 - MULTI SELECT) (b ai ales : )
  Fie secventa discursiva: „Exista extraterestri, pentru ca nimeni nu are cunostinta de vreo
confirmare incontestabila a tezei contrare”.
Alegeti varianta corecta. Modul de producere a sofismului este de tip:
  • a. Argumentum ad verecundiam;
  • b. Argumentum ad ignorantiam;
  • c. Ignoratio elenchi.
13 ) (180 - MULTI SELECT) (d ai ales : )
  Fie urmatoarea secventa: „Daca pictorul Van Gogh a fost sarac si neinteles in timpul vietii, si totusi acum este recunoscut ca un mare artist, atunci orice artist sarac si neinteles va fi
recunoscut ca un mare artist in viitor.”
Alegeti varianta corecta. Sofismul este de tip:
  • a. Argumentul bazat pe aparenta;
  • b. Argumentul pantei alunecoase;
  • c. Generalizare pripita;
  • d. Eroarea analogiilor slabe.
14 ) (75 - MULTI SELECT) (c ai ales : )
  Fie secventa discursiva: „Trebuie sa luati aceasta pastila in fiecare dimineata timp de o
saptamana, deoarece aveti o infectie, iar daca cineva are o infectie, atunci trebuie sa ia
antibiotice”.
Alegeti varianta corecta. Sub aspectul tehnicii de argumentare, secventa discursiva
relationeaza enunturile pentru sustinerea tezei in forma de rationare:
  • a. Dilema constructiva complexa;
  • b. Dilema constructiva simpla;
  • c. Modus ponendo-ponens;
  • d. Modus tollendo-ponens.
15 ) (169 - MULTI SELECT) (a ai ales : )
  Stephen Toulmin isi construieste modelul argumentativ substantial apeland la conceptul de
„probabilitate” analizat in termeni contextuali. Cititi cu atentie urmatorul enunt: „Probabil
voi veni sambata la Targul de Carte de la RomExpo”.
Alegeti varianta corecta a functionalitatii contextuale a enuntului dat:
  • a. Atenuare a gradului de necesitate in legatura cu o actiune viitoare;
  • b. Delimitare in raport cu o afirmatie categorica care priveste o actiune viitoare si care nu poate fi realizata cu certitudine;
  • c. Distantare de angajamentul total, neechivoc;
  • d. Indicare a gradului de incredere in raport cu enuntul despre realizarea unei actiuni viitoare.

Intrebari: Sesiune noua de invatare:   Afisare tip nou: